Wednesday, October 8, 2008

APLIKASI TELEKOMUNIKASI

a) Voice mail (surat suara)
· Teknologi yang membolehkan pengguna untuk meninggalkan, menerima, dan menyimpan mesej verbal kepada dan daripada orang ramai.

b) Electronic Software Distribution (Perisian agihan elektronik)
· Proses yang melibatkan pemasangan perisian di pelayan fail untuk pengguna berkongsi dengan memasuki rangkaian dan meminta perisian yang hendak didownload kedalam komputer peribadi menerusi rangkaian.

c) Electronic document distribution (Dokumen agihan elektronik)
· Proses yang melibatkan pengangkutan dokumen seperti laporan jualan, manual polisi, dan brochure pengiklanan menerusi line telekomunikasi dan rangkaian.

d) Telecommuting
· Satu penyusunan kerja yang mana pekerja yang bekerja jauh daripada pejabat dan menggunakan komputer peribadi dan rangkaian untuk berkomunikasi menerusi email dan lain-lain pekerja untuk menghantar dan menerima keputusan.

e) Videoconferencing
· Satu sistem telekomunikasi yang mengabungkan video dan panggilan telefon dengan persidangan data atau dokumen

f) Data electronic Interchange (Pertukaran data elektronik)
· Merupakan aplikasi kepada aplikasi data dalam format piawai bagi antara syarikat dengan syarikat lain dan membenarkan penerima melaksanakan fungsi pada satu transaksi perniagaan piawai.

g) Public Network Services (Perkhidmatan Rangkaian Awam)
· Sistem yang memberi pengguna komputer peribadi mencapai pangkalan data dan lain-lain perkhidmatan, biasanya untuk yuran tahunan dan yuran penggunaan

h) Distance Learning
· Menggunakan telekomunikasi untuk menambahkan bilik darjah.

i) Specialized system and services
· Sistem untuk tujuan khusus
· Contohnya syarikat pelaburan menggunakan Quotron dan Shark untuk mendapatkan maklumat dari minit ke minit berkenaan dengan harga saham, bond dan lain-lain alat pelaburan.

No comments: